Farmaceut je často první, na koho se lidé obracejí, když je něco bolí, když si nejsou jistí kombinací léků nebo když hledají radu bez zbytečného čekání u lékaře. A platí to i tehdy, když pomoc přichází na dálku. Mgr. Pavla Horáková z Lékárna.cz denně mluví s pacienty po telefonu, přes chat nebo e-mailem. U příležitosti Dne lékáren, který letos připadá na 19. června, otevřeně mluví o tom, proč si za slovy „online poradenství“ nemáme představit anonymní chatbot, ale živého odborníka se zodpovědností i empatií.
Pavlo, jste farmaceutka s praxí v kamenné lékárně i online. Co pro vás znamená rozdíl mezi těmito světy?
Z hlediska zákona žádný. Online i offline jsem stále farmaceutka s magisterským vzděláním, odbornou praxí a jasně danou odpovědností. Mám stejné povinnosti jako kolegové v kamenných lékárnách – sleduji možné interakce léků, posuzuji vhodnost přípravků, doporučuji, kdy je nutné navštívit lékaře. Jen místo táry mám počítač nebo telefon. Ale jinak je to pořád ta samá práce – pro zdraví pacienta.
Co všechno dnes zvládnete s pacienty online?
Víc, než by si mnozí mysleli. Lidé si občas myslí, že online lékárna je jen „klikni a zaplať“. Ale my v Lékárna.cz poskytujeme plnohodnotné poradenství – řešíme lékové interakce, konzultujeme laboratorní výsledky, děláme lékové audity. Denně za náma míří lidé s konkrétními dotazy, i takoví, kteří v okolí nemají žádnou kamennou lékárnu. A často jde o starší lidi. Třeba paní z jedné malé obce kde lékárnu zrušili. Zůstala bez možnosti se na cokoliv zeptat a a samozřejmě také rychle nakoupit. Tak volala k nám do online poradny. A pak znova a zas... A to je přesně ten vztah, který mezi námi vzniká.
Dá se důvěra mezi pacientem a farmaceutem vytvořit i online?
Jde to. A někdy to může být dokonce snazší – online pacienti se nám víc otevřou, mají čas a klid se ptát, můžeme s nimi problém probrat detailněji. Když ví, že se dovolají skutečné farmaceutce, ne anonymnímu chatbotu, začnou důvěřovat. A když jim dobře poradíte, vrací se. Už ví, že mají svého farmaceuta, kterého se mohou zeptat – kdykoli a z pohodlí domova.
Vnímáte, že se mění pohled veřejnosti na online lékárenství? Někdy považováno za bariéru pro starší generace.
Ne. Spíš naopak. V poradně, ale i při zdravotních službách, které Lékárna.cz nabízí, mluvíme s lidmi všech věkových kategorií – a často to jsou právě senioři, kdo mi říkají, že jim online lékárna změnila život. Ne každý má v dosahu kamennou lékárnu, ne každý má sílu jít do města. Ale skoro každý má telefon. A i ti, kdo se internetu trochu báli, si brzy zvyknou – když zjistí, že jim někdo rozumí, vyslechne je a poradí jim. Lidé už pochopili, že to není jen „internetový obchod s léky - krabičkami“, ale skutečná lékárna. S odborníky, kteří se řídí zákony, vyhláškami, mají lékárnickou etiku a nesou odpovědnost. Farmaceut online má stejné vzdělání, stejné zkoušky, a často i stejnou každodenní rutinu jako kolega v kamenné lékárně. My jsme tady pro pacienty úplně stejně – jen jinou formou.
Proč by měl někdo využít služeb online lékárny, i když má tu kamennou třeba za rohem?
Protože je to pohodlné. Online lékárenství je moderní, efektivní a bezpečné. Můžete nakupovat i konzultovat odkudkoliv – z domova, z práce, z chalupy. Dostanete odbornou pomoc, aniž byste museli někde čekat. A navíc – mnohé věci se řeší lépe písemně nebo po telefonu, když na to máte klid. Není to buď–anebo. Online lékárenství je přirozené rozšíření toho, co už lékárníci dělají dávno – jen se přizpůsobilo dnešní době.