Za tárou i online. Farmaceut má vždy stejnou odpovědnost

19. června 2025

Farmaceut je často první, na koho se lidé obracejí, když je něco bolí, když si nejsou jistí kombinací léků nebo když hledají radu bez zbytečného čekání u lékaře. A platí to i tehdy, když pomoc přichází na dálku. Mgr. Pavla Horáková z Lékárna.cz denně mluví s pacienty po telefonu, přes chat nebo e-mailem. U příležitosti Dne lékáren, který letos připadá na 19. června, otevřeně mluví o tom, proč si za slovy „online poradenství“ nemáme představit anonymní chatbot, ale živého odborníka se zodpovědností i empatií.

 

Pavlo, jste farmaceutka s praxí v kamenné lékárně i online. Co pro vás znamená rozdíl mezi těmito světy?

Z hlediska zákona žádný. Online i offline jsem stále farmaceutka s magisterským vzděláním, odbornou praxí a jasně danou odpovědností. Mám stejné povinnosti jako kolegové v kamenných lékárnách – sleduji možné interakce léků, posuzuji vhodnost přípravků, doporučuji, kdy je nutné navštívit lékaře. Jen místo táry mám počítač nebo telefon. Ale jinak je to pořád ta samá práce – pro zdraví pacienta.

 

Co všechno dnes zvládnete s pacienty online?

Víc, než by si mnozí mysleli. Lidé si občas myslí, že online lékárna je jen „klikni a zaplať“. Ale my v Lékárna.cz poskytujeme plnohodnotné poradenství – řešíme lékové interakce, konzultujeme laboratorní výsledky, děláme lékové audity. Denně za náma míří lidé s konkrétními dotazy, i takoví, kteří v okolí nemají žádnou kamennou lékárnu. A často jde o starší lidi. Třeba paní z jedné malé obce kde lékárnu zrušili. Zůstala bez možnosti se na cokoliv zeptat a a samozřejmě také rychle nakoupit. Tak volala k nám do online poradny. A pak znova a zas... A to je přesně ten vztah, který mezi námi vzniká.

 

Dá se důvěra mezi pacientem a farmaceutem vytvořit i online?

Jde to. A někdy to může být dokonce snazší – online pacienti se nám víc otevřou, mají čas a klid se ptát, můžeme s nimi problém probrat detailněji. Když ví, že se dovolají skutečné farmaceutce, ne anonymnímu chatbotu, začnou důvěřovat. A když jim dobře poradíte, vrací se. Už ví, že mají svého farmaceuta, kterého se mohou zeptat – kdykoli a z pohodlí domova.

 

Vnímáte, že se mění pohled veřejnosti na online lékárenství? Někdy považováno za bariéru pro starší generace.

Ne. Spíš naopak. V poradně, ale i při zdravotních službách, které Lékárna.cz nabízí, mluvíme s lidmi všech věkových kategorií – a často to jsou právě senioři, kdo mi říkají, že jim online lékárna změnila život. Ne každý má v dosahu kamennou lékárnu, ne každý má sílu jít do města. Ale skoro každý má telefon. A i ti, kdo se internetu trochu báli, si brzy zvyknou – když zjistí, že jim někdo rozumí, vyslechne je a poradí jim. Lidé už pochopili, že to není jen „internetový obchod s léky - krabičkami“, ale skutečná lékárna. S odborníky, kteří se řídí zákony, vyhláškami, mají lékárnickou etiku a nesou odpovědnost. Farmaceut online má stejné vzdělání, stejné zkoušky, a často i stejnou každodenní rutinu jako kolega v kamenné lékárně. My jsme tady pro pacienty úplně stejně – jen jinou formou.

 

Proč by měl někdo využít služeb online lékárny, i když má tu kamennou třeba za rohem?

Protože je to pohodlné. Online lékárenství je moderní, efektivní a bezpečné. Můžete nakupovat i konzultovat odkudkoliv – z domova, z práce, z chalupy. Dostanete odbornou pomoc, aniž byste museli někde čekat. A navíc – mnohé věci se řeší lépe písemně nebo po telefonu, když na to máte klid. Není to buď–anebo. Online lékárenství je přirozené rozšíření toho, co už lékárníci dělají dávno – jen se přizpůsobilo dnešní době.

Kontaktujte nás

-
Dejte nám o sobě vědět, vítáme zajímavé nápady i lidi.

Kde nás najdete

Pears Health Cyber, s.r.o.
DOCK01

Voctářova 2449/5
180 00
Praha 8 – Libeň

Tel.: +420 724 600 779 (recepce)
Tel.: +420 724 600 705

IČ: 25784684
DIČ: CZ25784684

Podat oznámení

Ochrana osobních údajů
Sledujte nás na
Lékárna.cz
MojaLékaren.sk
Prima lékárna