V mnoha odvětvích spolehlivě funguje retro trend, který ukazuje význam budování značky. V Lékárně.cz jsme se proto rozhodli otestovat na zákaznících, jestli i u “zdravého” sortimentu mají lidé přehled o značkách.
V online anketě mezi téměř třemi sty zákazníky nadpoloviční většina zákazníků dokázala odlišit české značky od zahraničních. Pomyslnou jedničkou je Alpa, kterou poznalo 96 % lidí, mezi rodinné klenoty patří také Indulona (kterou správně mezi české značky zařadilo 89 % respondentů) a Astrid (87 %).
Možná překvapením může být, že nejznámější český prostředek na mytí nádobí Jar správně označilo jenom 65 % zákazníků. Za spíše zahraniční považovali lidé i zbývající tři české značky Herbadent, Ria a Palmex.
Největším oříškem pro Čechy ale byl Odol a Pitralon – tyto značky správně jako zahraniční označilo jen 36, resp. 24 procent lidí. Potíž je v národní historii a tedy správném vnímání, co je naše a co cizí.
Odol je sice jedna z nejoblíbenějších zubních past, ale vznikla ještě před vyhlášením samostatného Československa v německých Drážďanech. Stejně tak předlistopadová jednička mezi vodami po holení vznikla ve dvacátých letech minulého století v německé firmě, později se však stala vlajkovou lodí národního podniku Setuza.
Kolik lidí pozná českou značku?
Alpa (96 %)
Indulona (89 %)
Astrid (87 %)
Vitana (87 %)
Solvina (84 %)
Dermacol (72 %)
Aviril (71 %)
Acylpyrin (67 %)
Sunar (67 %)
Jar (65 %)
Herbadent (59 %)
Ria (52 %)
Palmex (24 %)
Sama Lékárna.cz může být svým způsobem už také považována za tradiční českou značku. Jako informační portál o lécích ji založil PharmDr. Vladimír Finsterle, MBA už v roce 1999. Od roku 2003 je Lékárna.cz internetovým obchodem. Byla tak vůbec první lékárnou na českém internetu. Zatímco ostatní hráči na trhu jsou spíše ve vlastnictví investičních skupin, Lékárna.cz zůstává i z toho pohledu tradiční firmou v rukou soukromého podnikatele. Více o historii říká firemní video: https://youtu.be/AcKcp0EZ3VA.